اصول تربیتی مبتنی بر تغییر و تحول تدریجی از منظر قرآن و روایات

نوع مقاله : مقاله تخصصی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم

2 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم

چکیده

چکیده
شیوه ‏تدریج در «نزول و ابلاغ» یکی از مهم‏ترین روش‏هایی است که اسلام برای دستیابی به اهداف معین‏شدۀ خود در جامعه و هدایت و راهبری مردم و برخورد با انحرافات و عقاید نادرست به کار گرفت. التفات به واقعیت‏های زمانه و شرایط آن باعث شد شارع همواره سطح مخاطب، نوع معرفت انتقال‏داده‏شده و عمق تغییر در زندگی را ملاک بیان و اجرای تدریجی معارف و احکام دین قرار دهد. این مبانی که در نزول قرآن و تشریع دین در عصر نزول به کار گرفته شد، در سیره نبوی و ائمه به‏ویژه در اجرای احکام به کار رفت. روش تدریج و اثرات تعلیمی و تربیتی آن مبتنی بر دلایل عقلانی و به‏منظور رفق و مدارا با مردم است. بنابراین در عصر غیبت نیز توجه به این روش در اجرای احکام دور از نظر نیست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Educative principles based on gradual change and evolution in the viewpoints of Holy Quran & narratives

نویسندگان [English]

  • Qolam Hussain A`rabi 1
  • Saeed Moradi Kiya saraee 2
1 Professor of Quran and Hadith studies department at Qom University
2 Ph.D. student in Qur'an and Hadith Studies at Qom University
چکیده [English]

Abstract
 
Graduation in "descent & transmission" is one of the most important methods used by Islam to achieve its certain purposes in society for leading people and countering deviation and untrue beliefs.     Regarding realities and circumstances caused legislator (Share´) always to set the level of addresser, the kind of transmitted knowledge and the depth of change in life, as statement basis for religious commandment executing gradually.
   This basis which used in Holy Quran descent and religious legislation at the descent period, applied in prophetic & Imams comportment particularly in executing orders.
Graduation method and its educative impacts are based on rational reasons and to tolerate people.
So this method maybe regarded for executing commandments in Qaiba (absence) period.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • : gradual descent
  • Quran's educative method
  • educative principles
  • Imams' educative comportment
  • gradual legislation
دوره 3، شماره 5
شهریور 1399
صفحه 65-82
  • تاریخ دریافت: 12 خرداد 1401
  • تاریخ پذیرش: 12 خرداد 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 12 خرداد 1401