تحلیل جامعیت صفات الهی در قرآن کریم و مسیحیت و آثار آن در مسئلة شر

نوع مقاله : مقاله تخصصی

نویسنده

پژوهشگر گروه فلسفه و کلام پژوهشکدۀ جامعة الزهرا

چکیده

چکیده
یکی از وجوه اثبات جامعیت قرآن کریم، تبیین آن در طرح برخی مسائل، در مقایسه با کتب آسمانی پیشین است که «خداشناسی از طریق ارائة صفات جامع الهی»، یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. قرآن کریم، «خداوند» را جامع صفاتی معرفی می‌نماید که علاوه بر رحمت و جمال، غضب و جلال الهی را نیز دربرمی‌گیرند؛ اما در سنت مسیحیت، اگرچه به صفات قهر و غضب الهی اشاره شده‌است؛ ولی عمدتا «خداوند»، به صفت رحمت و خیرخواهی شناخته می‌شود و همین امر، سبب طرح شبهاتی بی‌شمار، به‌ویژه در مسئلة شر شده‌است. این پژوهش که با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی سامان یافته، با تبیین جامعیت صفات خدای مورد نظر قرآن، نسبت به صفات خداوند در مسیحیت و آثار آن در مسئلة شر، به اثبات جامعیت قرآن کریم در این ساحت، دست یافته‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Comprehensiveness of Divine Attributes in the Holy Quran and Christianity and its Effects on the Problem of Evil

نویسنده [English]

  • Narges Movahhedi
, Researcher at Jamiat al-Zahra
چکیده [English]

Abstract
One of the aspects of proving the comprehensiveness of the Holy Quran, in comparison to heavenly books, is its way of explanation on some issues. Theology through comprehensive divine attributes is one of them. The Holy Quran introduces God as a comprehensive attributes which in addition to mercy and divine beauty, includes glory and wrath. Whereas in Christian tradition although the attributes of divine wrath are mentioned but mainly God is known as mercy and benevolence. This has led to numerous doubts especially on the problem of evil. This paper, by a descriptive-analytical approach, attempts to prove the comprehensiveness of the Holy Quran about theology and God’s attributes through the explanation of comprehensiveness of God’s attributes in the Holy Quran and Christianity and its effects on the problem of evil.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Comprehensiveness
  • Divine Attributes
  • the Holy Quran
  • Christianity
  • and Evil
دوره 2، شماره 4
اسفند 1398
صفحه 63-82
  • تاریخ دریافت: 10 خرداد 1401
  • تاریخ پذیرش: 10 خرداد 1401
  • تاریخ اولین انتشار: 10 خرداد 1401